Mijn dag als pedagogisch medewerker

Mijn dag als pedagogisch medewerker
(ook wel juf, júúúf of jufjufjuf”)

Nu alweer 3 jaar geleden ben ik van baan veranderd. Van werken in de gehandicaptenzorg naar werken in de kinderopvang. Een keuze waar ik tot op de dag van vandaag geen spijt van heb gehad!

Graag laat ik jou lezen wat mijn werk in de kinderopvang zo uitzonderlijk bijzonder maakt! Kom en loop eens een dagje met mij mee: 

07:00 uur Ik ben aanwezig op mijn groep. Samen met mijn collega bereiden wij ons voor op de komst van de kinderen. We zetten een bakje thee, kijken welke kinderen er komen, bereiden de activiteiten voor en beginnen aan de dagelijkse schoonmaak. Jawel precies om 07:00 uur staan de eerste kinderen van het KDV en de VSO al op de stoep! Hier in Vlaardingen beginnen de ouders vroeg met werken hoor! Ieder kind reageert op zijn unieke manier: De een is heel enthousiast mij te zien, de ander moet nog even wakker worden en wennen. We beginnen rustig met elkaar, en wennen zo aan de dag. Sommige kinderen moeten nog eten, andere gaan in de hoeken spelen. We lezen een boekje voor of doen aan tafel een spelletje. Vaak een gezellige start van de dag.

Team Vlaardingen


09:00 uur:
alle kinderen zijn aanwezig. We gaan met elkaar in de kring of aan tafel voor het fruitmoment. We beginnen de dag door liedjes te zingen, en elkaar te begroeten. Wanneer ik dan om mij heen kijk, zie ik blije en tevreden gezichtjes. Iedereen heeft er weer zin in! Vaak lezen we het thema boek voor aan het einde van het eetmoment. Vervolgens gaan we knutselen, doen we de activiteit die in het thema hoort bij de dag.

10.00 uur: we gaan lekker buiten spelen. Ik geniet ervan om te zien welk spel de kinderen elke keer weer verzinnen. Zo staan er vaak loopauto’s met pech onderweg en word er hard geroepen om hulp of worden er huizen gebouwd met kleden. Met pionnen word er aan de weg gewerkt of er worden schatten gezocht in de zandbak.

Gezonde lunch
Knutselen bij 10forKIDS


11:00 uur
We gaan weer naar binnen. Tijd om boterhammen te smeren en lekker te gaan eten. Het leukste is om de kinderen zelf hun boterhammen te laten smeren, want dat worden de meest creatieve boterhammen. Nadat we het “Onze Vader” hebben gezongen met elkaar zit iedereen lekker te eten. We eindigen de maaltijd met lezen uit de Bijbel en een danklied te zingen. Na het eten gaan de peuters van de peuterochtend weer naar huis.

12:30 uur tot 14:30 uur: rustmoment. De jonge kinderen slapen, de oudere peuters mogen rustig aan tafel of op de bank een spelletje of activiteit doen. Het is fijn dat je op deze momenten wat meer een op een aandacht kan geven aan de grotere kinderen. Je kan een moeilijkere puzzel samen maken, mooie poppetjes kleien, een autobaan neerleggen zonder dat de dreumesen er met de stukken vandoor gaan en zo is er nog meer te verzinnen. Prachtig om dan de peuters te zien genieten van het ‘groot zijn’. Ook zijn er vaak baby’s wakker rond deze tijd, heerlijk even kunnen knuffelen of met aandacht een hapje of fles te geven.

Puzzelen bij 10forKIDS
Auto's 10forKIDS
Lezen is leuk bij 10forKIDS


15:00 uur
: we gaan weer aan tafel voor een middagsnack. Een lekkere cracker, wat groente of een maiswafel lust iedereen wel. Het is leuk om te zien dat de meeste kinderen gevarieerd leren eten door wat wij aanbieden. Gezonde voeding staat voorop, iets waar ouders blij mee zijn, maar ook ik als leidster. 

15:30 en 18:00 uur: spelen met elkaar in de hoeken, doen spelletjes aan tafel, met lekker weer gaan we veel naar buiten of we gaan de gymzaal. We spelen rollenspellen die passen bij het thema, doen beweegspelletjes, luisteren muziek en maken plezier met elkaar. Kortom, plezier tot aan het eind!

Ik vind dit werk zo leuk, omdat geen enkele dag hetzelfde is met kinderen. Ze leren mij creatief denken, stimuleren mij om meer het kind in mijzelf te zoeken en met hen mee te spelen en laten mij de wereld zien door hun ogen. Wij mogen als leidsters voor deze kinderen zorgen, hen aan de hand mee nemen en bovenal ook hen leren wie Jezus is. Dat vind ik het grootste voorrecht van dit werk. En naast het liedjes zingen, Bijbel lezen en met de kinderen erover praten, probeer ik door mijn leven heen een voorbeeld te zijn van wie Hij is. En hoe mooi is het, dat de kinderen aan je vragen of ze “Jezus is de goede Herder” kunnen zingen? Dat doen we dan met elkaar uit volle borst!

Willemijn Poot
Pedagogisch medewerker Blokkenbouwers (0-4 jaar)

Pedagogisch medewerkster Willemijn

Compliment Management:

Je hebt een hele mooie beslissing gemaakt Willemijn! Wij zien dat je in deze omgeving helemaal tot je recht komt. De kinderen krijgen veel steun van jou door hen veel complimenten te geven en opmerkzaam te zijn. Als een kind net dat beetje extra nodig heeft, voel jij dat haarfijn aan. Mooi en voor collega’s heb je veel pedagogische kennis in huis. Ook fijn om in huis te hebben. Leuk een rijke aanvulling voor het team van 10forKIDS!