Ik geef de pen aan… Henrike

Leuk en spannend dat ik, Henrike, nu aan de beurt ben voor een interview. Sinds april 2012 werk ik al bij 10forKIDS! Ik werk op de Stampergroep op maandag, dinsdag en vrijdagochtend.

Wat vind ik het leukste aan mijn baan? Ik vind het heel erg leuk om kinderen iets te leren. Bijvoorbeeld een lied aanleren of een kind leren om zijn jas aan te trekken. Daar haal ik mijn voldoening uit. Knutsel-of taalactiviteiten zijn mijn favoriete bezigheden op de groep. Dit doe ik graag met een klein groepje kinderen. Ze genieten van de persoonlijke aandacht en ik probeer hun ontwikkeling (-> bijvoorbeeld: fijne motoriek of woordenschat) te stimuleren tijdens deze activiteiten. En variatie vind ik ook erg belangrijk.

Grappig of serieus? Grappig alhoewel ik ook serieus kan zijn.
Denker of doener? Doener
Lachen of dromen? Lachen natuurlijk 😉

Ook houd ik ervan om de haren van de kinderen te doen. Mooie invlechten maken bij meisjes of stekels maken bij jongens, heerlijk! Ik hoop altijd dat de haren nog niet zijn gekamd, als ik van pauze terugkom ’s middags.

Ik vind het erg leuk om extra taken te doen, naast mijn werk op de groep. Op dit moment houd ik de bestellingen en voorraad bij van de verzorgingsartikelen voor de kinderen. Een andere taak die ik graag doe is: jaarlijks de thema’s bedenken voor alle (knutsel/taal/muziek)activiteiten die we willen doen. In het verleden organiseerde ik ook voorleesactiviteiten samen met de kinderen van school. Ik houd van organiseren, afgelopen jaar heb ik bijvoorbeeld een projectweek georganiseerd. Je krijgt zo’n energie van het samenwerken, het knutselen rond een thema en het geweldige resultaat.

Weet je nog een leuke opmerking van een kind? Ik had het kapsel van een jongetje stoer gekamd, stekels gemaakt in zijn haar. Toen kwam zijn zusje langs. Ze werd heel boos toen ze haar broertje zag: “Hij is geen egel!”

In de komende periode zullen er weer mentorgesprekken zijn. Hoe observeer je een kind? Op de groep hebben we invullijsten liggen, met de ontwikkelingsgebieden. Voor elk mentorkind vullen we in wat we zien van de ontwikkeling.

Heb je nog een tip voor de ouders als het gaat over de ontwikkeling van een kind? Ik heb niet echt een tip, maar wel een opmerking: Het is voor een leidster heel erg leuk om te horen, als een kind thuis
een stap heeft gemaakt in de ontwikkeling. Bijvoorbeeld: Een kind zegt thuis zijn eerste woordje, springt voor de eerste keer of zet zijn eerste stapje. Het is leuk en goed dat de leidsters dit weten. Zo kun je als leidsters ook inspelen op de gebeurtenissen. Bijvoorbeeld: extra oefenen met stapjes zetten, praten stimuleren enzovoorts.

Bedankt voor dit interview!